Studies in Hinduism III

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Gerhard Oberhammer, Marion Rastelli, ed., 2002
Studies in Hinduism III: Pancaratra and Visistadvaitavedanta. (BKGA 40.) Wien: VÖAW, 2002 (order online). (152 S.)
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Following the first two volumes of “Studies in Hinduism” that discuss the relationship between the Vedic and the Hindu religions and the phenomenon of Tantra, this third volume deals with the religious traditions of Pāñcarātra and Viśiṣṭādvaitavedānta. The first three contributions examine the transmission of the texts of Pāñcarātra. M. RASTELLI illustrates how the text of the Pārameśvarasaṃhitā was compiled from earlier Pāñcarātra works by means of the conception of the throne(āsana) that is used for the worship of God. M. CZERNIAK-DROŻDŻOWICZ describes the eight-fold religious practice of a Pāñcarātric devotee, which constitutes a structural element of the text of the Paramasaṃhitā.

Thematically related, G. OBERHAMMER’s contribution on Pāñcarātra deals with the structure and the content of the twenty-fourth chapter of the Paramasaṃhitā, which describes the vidvatpūjā, the “worship [performed] by a wise one”. The volume’s other three papers are devoted to the tradition of Viśiṣṭādvaitavedānta, which is historically closely related to the Pāñcarātra. G. OBERHAMMER discusses Meghanādārisūri’s concept of the goddess and its position in the history of ideas of the Rāmānuja school. H. MARLEWICZ deals with the Viśiṣṭādvaitavedānta polemics against the advaitic akhaṇḍavākyārtha theory. M. SCHMÜCKER describes the Rāmānuja school’s criticism of the advaitic teaching on the perceptibility of the being as such (sanmātra).


Der Sammelband schließt sich mit Arbeiten zu den religiösen Traditionen des Pāñcarātra und des Viśiṣṭādvaitavedānta thematisch an die ersten beiden Bände „Studies in Hinduism“ I und II, die sich dem Verhältnis zwischen den vedischen und den hinduistischen Religionen bzw. dem Phänomen des Tantra widmen. Die ersten drei Beiträge des vorliegenden Bandes befassen sich mit der textlichen Überlieferung des Pāñcarātra. M. RASTELLI zeigt anhand des Beispieles des für die Verehrung Gottes verwendeten Thrones (āsana) die Art und Weise, auf welche der Text der Pārameśvarasaṃhitā aus früheren Pāñcarātra-Werken kompiliert wurde. M. CZERNIAK-DROŻDŻOWICZ beschreibt die achtteilige religiöse Praxis eines Pāñcarātra-Anhängers, die ein strukturelles Element des Textes der Paramasaṃhitā bildet. In thematischer Nähe dazu steht die Arbeit von G. OBERHAMMER, die sich mit der Struktur und dem Inhalt des 24. Kapitels der Paramasaṃhitā befasst, welches die vidvatpūjā, „die von einem Weisen [vorgenommene] Verehrung“, beschreibt.

Die anderen drei Artikel sind der Tradition des Viśiṣṭādvaitavedānta gewidmet, die in ihrer historischen Entwicklung eng mit der des Pāñcarātra verbunden ist. G. OBERHAMMER behandelt Meghanādārisūris Lehre von der Göttin und deren ideengeschichtliche Einordung in die Rāmānuja-Schule. H. MARLEWICZ befasst sich mit der Polemik des Viśiṣṭādvaitavedānta gegen die advaitische akhaṇḍavākyārtha-Theorie. M. SCHMÜCKER stellt in seinem Beitrag die Kritik der Rāmānuja-Schule an der advaitischen Lehre von der Wahrnehmbarkeit des bloßen Seienden (sanmātra) dar.


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